Friday, October 29, 2010

Dari abjad direnda kata...



A. Samad Said: Sebuah Antologi Puisi yang Menghimpunkan Karya-karya Selama Lebih Setengah Abad
Author: A Samad Said
Buku ini diberi oleh seseorang yang istimewa khas buat saya pada 26 Jun 2010. Sewaktu itu saya sedang menghadiri kuliah di OUM. Sememangnya sudah lama ingin memiliki karya agong Pak Samad ini. Puisi sememangnya menjadi penghibur hati di kala suka mahupun duka. Kadangkala qalbu seperti berbisik...hati mencarik-carik..sedang kasih disuntik oleh dugaan dan godaan. Kala itu, puisi seperti memberikan aura yang positif buat saya. Seorang teman BukuWajah seringkali memberi pendapat apabila ayat dugaan dan godaan di gunakan serentak. Katanya, godaan akan hilang apabila sebuah istana cinta di dirikan...benarkah itu?
Karya-karya Pak Samad terlalu banyak menyentuh qalbu saya. Antara puisi yang membuai hati adalah Irama Rindu yang ditulis pada 12 November 1954 dan juga puisi pendek Hasrat..
"Segala yang dihasrat tapi tak dapat adalah nikmat yang paling padat"
Dalam tempoh yang sempat melangkaui dua abad itu, Pak Samad telah menghasilkan sebanyak 221 buah puisi, hampir dalam kumpulan Liar di Api, Daun-daun Berguguran, Benih Harapan, Daun Semalu Pucuk Paku, Benih Semalu, Balada Hilang Peta, dan Suara dari Dinding Dewan.
Kini Pak Samad yang berusia 75 tahun sedang syahdu ukhrawi di dalam hidupnya. Semoga Allah memberikan kesihatan dan merahmati beliau sekeluarga.InsyaAllah....

1 comment:

  1. Assalamualaikum, saya harap cik boleh consider untuk jual buku puisi tu pada saya. Wassup saya, 0167503886😊

    ReplyDelete